Kris werkt al van bij dag 1 voor de Belgische poot van Lidl. Eerst als IT-manager, nu als senior executive consultant. Hij heeft de groei van het bedrijf dus vanop de eerste rij meegemaakt en mee gemaakt. Goed voor meer dan 20 jaar ervaring bij Lidl.


Wil dat zeggen dat er intussen heel wat routine in je job zit, Kris?


“Niet bepaald”, glimlacht Kris. “Op onze hoofdzetel in Duitsland staat het belangrijkste motto van Lidl in het groot op de muur. Wer aufhört besser zu werden, hat aufgehört gut zu sein, lees je daar. Vrij vertaald wordt dat: stilstaan is achteruitgaan. En stilstaan is wel het laatste dat dit bedrijf de voorbije jaren heeft gedaan.”


“Mijn start was een grote stap in het onbekende. Lidl kwam naar België, ik zag een vacature, beschikte over de juiste softwarekennis, en kreeg de functie van IT-manager. Die functie zou ik 20 jaar uitoefenen. Maar in de loop der jaren evolueerde die wel voortdurend.”


Prijskaartjes printen


“Ik zal de dag voor de opening van onze eerste 3 winkels nooit vergeten. Dat was 25 april 1995. En hoe bracht ik de avond door? Samen met onze financieel directeur zat ik prijskaartjes af te drukken in een race tegen de klok. Het perfecte voorbeeld van onze toenmalige kmo-mentaliteit.”


“De jaren daarna groeide het IT-team stapsgewijs van 2 naar 20 medewerkers. Dat betekende dat mijn takenpakket opschoof van vooral uitvoerende taken naar meer management en coördinatie. Zo bleef het boeiend. Bovendien heb ik het geluk dat IT aanwezig is in alle lagen en departementen van een bedrijf. Zo leer je vanzelf alles en iedereen kennen, zelfs in onze huidige multinational-structuur.”


Verandering opzoeken


“Enkele jaren geleden besloot ik om nog meer nieuwigheden en uitdagingen toe te voegen aan mijn job. Ik gaf de fakkel van het IT-management door aan de volgende generatie en ging aan de slag als senior executive consultant voor infrastructuur. Dat houdt in dat ik insta voor alle IT-infrastructuur op de hoofdzetel, in de distributiecentra en in de winkels. Daarbij stuur ik verschillende externe partners aan.”


“Zulke functiewissels typeren geboren Lidl-medewerkers, volgens mij. Het bedrijf verandert voortdurend, en je zit hier op je plaats als je die verandering ook opzoekt. Want als het niet je jobinhoud is die evolueert, dan is het wel de manier waarop het bedrijf het werk organiseert. Zei ik al dat stilstaan achteruitgaan is?”


Respectvol samenwerken


“Een andere rode draad is de mentaliteit van mijn collega’s. Iedereen gaat vriendelijk en respectvol met elkaar om. Ik denk dat ik onze hr-dienst daarvoor moet bedanken. Zij houden rekening met zulke persoonlijkheidskenmerken tijdens de rekrutering. Zo krijg je vanzelf teams die aan elkaar hangen en goed samenwerken.”


“Ook de directie ziet de meerwaarde van die menselijke aanpak in. De introductie van onze bedrijfswaarden heeft echt gezorgd voor een mentaliteitswijziging in de hele organisatie. Bovendien vergader ik in mijn huidige functie af en toe met directieleden. Zij vertellen het je persoonlijk als ze vinden dat je goed werk levert. Zo’n compliment van een directielid motiveert natuurlijk enorm.”



Ontdek de verse vacatures in onze kantoren

voor iedereen die telt

Herken je jezelf in de verhalen van onze collega’s? Wil je deel uitmaken van onze familie? Klik dan snel door naar onze jobsite. Je vindt er vast een job naar jouw smaak.

Ga naar onze vacatures

Geselecteerd voor jou