Een meningsverschil dat uit de hand loopt, een collega die je niet respectvol behandelt, een hold-up of andere traumatische ervaring… Bij Lidl staan er vertrouwenspersonen klaar om je in zulke situaties bij te staan.


Bellen mensen jou vaak op met een probleem?

We werken met 6 vertrouwenspersonen bij Lidl. Wekelijks krijg ik een vijftal hulpvragen. Als er geen dringende zaken zijn, trek ik van filiaal naar filiaal om bij alle medewerkers naar eventuele problemen of vragen te polsen. De winter is het drukst. Dan komt er veel naar boven: het wordt vroeger donker, mensen blijven vaker binnen en dat werkt op het gemoed.


Met welke vragen komen mensen zoal naar jou?

Dat gaat breed. Een medewerker die privé-problemen heeft en zich daardoor moeilijk kan concentreren. Of een medewerker die zich niet aanvaard voelt in het team of die zich geïntimideerd voelt. Maar ook situaties waarbij een collega plots overlijdt en de hele winkel in rouw is.


Wat kunnen jullie doen om te helpen?

Luisteren, adviseren, bemiddelen en doorverwijzen als dat nodig is. Dikwijls hebben mensen voldoende aan een luisterend oor. Gewoon even het hart luchten, en weer doorgaan. Bij een conflict raden we aan om zelf een gesprek aan te knopen met de ‘tegenpartij’. Uiteraard zorgen we daarbij voor ondersteuning als neutraal persoon. Lukt dat niet, dan kunnen we ook bemiddelen. Bij specifieke problemen kunnen we ook doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp.


Durven mensen soms geen hulp vragen? Bijvoorbeeld omdat ze schrik hebben?

Ja, dikwijls verwachten ze dat het wel vanzelf overwaait. Of vinden ze hun probleem niet ‘erg’ genoeg. Of denken ze dat ze zich aanstellen door erover te praten. Soms zie je ook dat mensen schrik hebben dat het slecht zal opgevat worden door hun leidinggevende.


Hoe moeilijk is het voor jou om zelf niet te veel betrokken te worden?

Je absorbeert natuurlijk heel wat. Ik verwerk alles in de auto op weg naar huis. Vaak zijn het lange ritten tussen de filialen en thuis. Er is letterlijk afstand en dat helpt. Eenmaal thuis is de knop omgedraaid en laad ik me op aan mijn gezin.


Waarom heb je eigenlijk gekozen om deze job te doen?

Luisteren naar mensen heeft altijd al een beetje in me gezeten. Toen ik functies met meer verantwoordelijkheid kreeg, nam ik de rol van vertrouwenspersoon eigenlijk al spontaan op. Voor mij was het een logische evolutie. Het is een groot voordeel dat ik alle functies in een winkel heb doorlopen vooraleer ik vertrouwenspersoon werd.


Ontdek de verse vacatures in onze winkels

voor iedereen die telt

Herken je jezelf in de verhalen van onze collega’s? Wil je deel uitmaken van onze familie? Klik dan snel door naar onze jobsite. Je vindt er vast een job naar jouw smaak.

Ga naar onze vacatures

Geselecteerd voor jou