Hendrik werkt als customer service medewerker voor Lidl. Vraag jij je af hoe zo’n job er écht uitziet? Dat legt hij/ze graag aan je uit. Volg Hendrik tijdens één werkdag op kantoor.


Hendrik: “Een volle winkel is het resultaat van een geoliede machine met veel radertjes. En zodra één van die schakels sputtert, is de klantendienst de eerste die het hoort. Dat maakt mijn job zo boeiend. Je moet van alle markten thuis zijn. Gelukkig kan ik terugvallen op heel wat procedures. Die loodsten mij door mijn eerste weken, en daarna had ik de job in de vingers.”



Gevarieerde uren én taken


“Mijn werkrooster ken ik 6 weken op voorhand. Zo kan ik mijn privé- en gezinsleven hierop afstemmen. In de praktijk ga ik om 8.30 uur of om 11 uur aan de slag. Dankzij dat ritme kunnen we met het hele team van 8.30 tot 19 uur paraat staan om vragen van klanten te beantwoorden.”


“En die vragen komen van overal: e-mail, telefoon en social media. Kortom, aan variatie geen gebrek. Zeker niet als je weet dat ik mensen in het Nederlands en het Frans help. Dankzij 1 helder systeem behoud je toch het overzicht over al je klantencontacten.”


Vooraf: koffie!


“De dag begint met een koffie in ons kantoorkeukentje. Daar vraag ik aan de teamcoaches alvast een snelle stand van zaken. Hoeveel vragen ontvingen we al? Is er uitzonderlijk nieuws zoals de terugroeping van een artikel? En loopt alles vlot bij de webshop-bestellingen?”


Voormiddag: telefoon en mails


“Mijn eerste telefoontje van de dag komt van een oudere dame. Haar favoriete yoghurt is al een week niet meer te vinden in de Lidl-winkel in haar buurt. Ik beloof dat ik haar terugbel zodra ik meer weet.”


“Intussen loopt er een update binnen via e-mail. Eén van onze champagnes kreeg veel lof in een krantenartikel. Goed nieuws, natuurlijk. Maar dat betekent ook een stormloop in de winkel. Is de voorraad ergens uitverkocht? Dan noteer ik de bestellingen van klanten en volg ik de leveringen op.”


“Iets later krijg ik feedback over de yoghurt die niet meer in de winkelrekken stond: vanaf volgende week hervatten de leveringen. Ik bel meteen naar de klant die me hierover contacteerde. Dat zijn meestal fijne gesprekken. Klanten tonen veel begrip, zo lang je hen maar kunt uitleggen wat er aan de hand is.”


Lunchtime = Teamtime


“Lunchen doen we met het team meestal in het bedrijfsrestaurant Kan10. Dat is het perfecte moment om bij de collega’s te polsen hoe de dag verloopt. Al schakelen we meestal snel over naar gesprekken over onze hobby’s of weekendactiviteiten. Het zijn de middagpauzes die de band tussen collega’s zo hecht maken.”


Namiddag: social media management


“Na de middag laat een klant via Facebook weten dat hij een beschadigd toestel ontving na een bestelling in de webshop. Ik vertel de klant snel dat hij een nieuw toestel krijgt en plan die levering meteen zelf in. Ook de opvolging van zijn dossier blijft bij mij, tot ik hoor dat de klant 100% tevreden is.”


“Dat maakt mijn functie als customer service medewerker zo fijn. Je krijgt de kans om opnieuw een lach op het gezicht van een klant te toveren. Zoiets geeft veel voldoening. Bovendien staat het management open voor nieuwe ideeën rond klantentevredenheid. Zo geef je je job zelf mee vorm.”


Ontdek de verse vacatures in onze kantoren

voor iedereen die telt

Herken je jezelf in de verhalen van onze collega’s? Wil je deel uitmaken van onze familie? Klik dan snel door naar onze jobsite. Je vindt er vast een job naar jouw smaak.

Ga naar onze vacatures

Geselecteerd voor jou