Een DC is zoals een winkel maar dan 100 keer groter


Met enige verbeelding lijkt een distributiecentrum op een winkel, maar dan 100 keer groter. Er is water, frisdrank en bier genoeg om een olympisch zwembad te vullen. Stapel je alle volle palletten op elkaar, dan krijg je een toren van 30 kilometer hoog. Dit is de wereld van expeditiemanager Stéphane Parein en zijn 170 collega’s van Distributiecentrum Wevelgem.


Per dag gaan hier zo’n 2.000 palletten de deur uit’, zegt Stéphane, een joviale Fransman die 10 jaar geleden zelf als orderpicker startte in Wevelgem. ‘In totaal bedienen we 80 winkels, waarvan sommige zelfs twee keer per dag. Ik waak er mee over dat de logistieke puzzelstukjes op hun plaats vallen. Samen met mijn team zorg ik er bijvoorbeeld voor dat de orders zo gespreid worden dat elke dag ongeveer hetzelfde aantal palletten klaargemaakt kan worden. Zodat medewerkers er de ene dag niet 1.000 moeten samenstellen en de volgende dag dubbel zoveel. Ik waak er ook over dat alle vrachtwagens de kortste routes rijden en optimaal beladen worden; lucht vervoeren is immers duur. Mijn prioriteiten? Zorgen dat alle producten op voorraad zijn, tijdig leveren, het transport zo rendabel mogelijk organiseren en iedereen met de glimlach naar het werk zien komen.’


Digitaal verhaal


Opvallend: in het distributiecentrum werken ze zo veel mogelijk papierloos. ‘Veel vorkheftrucks zijn uitgerust met interactieve touchscreens met alle instructies’, vertelt Stéphane. ‘Onze orderpickers hebben ook een headset op. Een computergestuurde stem vertelt hen precies wat ze op het pallet moeten zetten. In het distributiecentrum staan de producten trouwens gegroepeerd zoals ze in de winkel gegroepeerd zijn. En worden de palletten ook volgens die logica samengesteld. Dat maakt het aanvullen in de winkel makkelijker.’



Sssst! De buren slapen!


In Wevelgem starten de truckchauffeurs hun ‘werkdag’ omstreeks 18 uur. Tussen 3 en 5 uur sluit nog een reeks chauffeurs aan, gevolgd door een derde shift rond 9 uur. ‘Het tijdstip waarop vrachtwagens de winkels beleveren is niet toevallig gekozen. Sommige winkels zijn overdag niet toegankelijk voor vrachtwagens. Andere hebben een kleine opslagruimte (die beleveren we twee keer met een tussenpauze). En in sommige druk bewoonde gebieden leveren we ’s nachts niet om de buren rustig te laten slapen.’


First-in, first-out (FIFO)


In het distributiecentrum vertrekken niet alleen een paar duizend volle palletten per dag. Er komen ook evenveel volle palletten binnen van leveranciers. ‘We hanteren daarvoor het FiFo-principe, net als in de winkel, vervolgt Stephan. ‘Daarnaast zijn hier ook twee mensen voltijds bezig met de transfers van palletten tussen winkels en het inzamelen en sorteren van alle afvalstromen zoals karton, plastic of afval van de bioboxen uit de winkels.’



Ontdek de verse vacatures in onze distributiecentra

voor iedereen die telt

Herken je jezelf in de verhalen van onze collega’s? Wil je deel uitmaken van onze familie? Klik dan snel door naar onze jobsite. Je vindt er vast een job naar jouw smaak.

Ga naar onze vacatures

Geselecteerd voor jou