EVP - Werkplek en welzijn
Inspirerend leiderschap
Frisse en ambitieuze visie

Voor mij een high 5! (en neem zelf ook iets)

"Met onze High Fives Cafés willen we onze leidinggevenden bij elkaar brengen. Om informeel ervaringen te delen en zo leren van elkaar."

24 januari, Puurs. De eerste sneeuw van het jaar was veranderd in een dun laagje ijs. Maar binnen, op het allereerste High Five Café van Lidl, was het warm. 83 leidinggevenden kwamen er samen om geïnspireerd te worden en te inspireren.

 

Hi, high five!

Het High Five Café maakt deel uit van ons traject naar High Five Leadership. Sigrid Van den Berghe, Head of Training & Development: ”Toen Lidl in 2016 zijn droom lanceerde, was de beste werkgever in retail worden een van onze doelen. Maar daar was een switch voor nodig naar een nieuw en eigentijds leiderschapsmodel.”

 

Dat werd High Five. Een model dat is opgebouwd rond vijf principes, één voor iedere vinger van ons hand. Een High Five Leader communiceert inspirerend, helpt mensen groeien, leidt hen naar betere resultaten, geeft vertrouwen en verantwoordelijkheid en geeft het goede voorbeeld.

 

Maar zo’n switch maak je niet zonder je leidinggevenden daarin te begeleiden. Sigrid: “Hoe pak je dat aan, zo’n waarderingsgesprek? En hoe kan je coachen en tegelijk het resultaat bewaken? Niet altijd vanzelfsprekend. Daarom bieden we een brede waaier aan tools aan. Workshops om hun vaardigheden aan te scherpen. Maar evengoed e-books, tips van High Five ambassadeurs, artikels en TED talks op het intranet. En nu zijn er dus ook onze High Five Cafés.“

 

Inspireren

Sigrid: “Met onze High Fives Cafés willen we onze leidinggevenden bij elkaar brengen. Om informeel ervaringen te delen en zo leren van elkaar. Een leuk concept in een gezellig kader, even weg uit onze dagelijkse wereld.” Onze eerste editie ging van start met een inspirerende keynote van onze CEO Boudewijn van den Brand. Volgens een van de aanwezigen minstens zo inspirerend als Wouter Torfs.

 

Boudewijn: “Vandaag wou ik de mensen een paar dingen meegeven. Dat het oké is om fouten te maken. Die maak ik vandaag namelijk ook nog. Zolang je er maar uit leert. Ten tweede, dat je eerste prioriteit bij je team ligt. Bouw eerst een sterk team, daarna kan je pas loslaten. Dat brengt ons bij het derde punt: vertrouwen. Je kan en moet niet alles zelf doen. Jouw taak is niet om over te nemen van je team, maar om hen het vertrouwen te geven dat ze het zelf kunnen oplossen.”

 

Zijn verhalen en raad werd door de aanwezigen zeer gewaardeerd. Een store manager getuigt: “Het geeft een goed gevoel dat we allemaal maar mensen zijn en fouten kunnen maken. Dat leidinggeven een traject is waar je stap voor stap leert en experimenteert.”

 

Table talks

Leren doen we zeker ook van elkaar. Store manager, verkoopmanagers, teamleaders, leidinggevenden in het distributiecentrum, … Met de hulp van conversation starters gingen de aanwezigen in kleine groepjes met elkaar in gesprek. Ze deelden recente ervaringen, dingen die fout liepen maar net zo goed succesverhalen. Ook de CEO schoof mee aan tafel.

 

En wat bleek? Uit deze babbels werd minstens zoveel opgestoken als uit de keynote. Een reactie: “Je hoort hoe het er in andere winkels aan toegaat. Vaak lopen we tegen dezelfde dingen aan. Maar je haalt wel inspiratie uit hoe zij dat dan aanpakken. ”

 

Uiteraard werd er nog lang nagepraat, werden nieuwe contacten gelegd en goede voornemens gemaakt. Ideeën gingen op kaartjes aan de muur. “Dit is een fantastisch initiatief. Even weg uit de winkel over het werk praten en kennis delen.”

 

Op naar de volgende editie!



Ontdek onze verse vacatures

voor iedereen die telt

Herken je jezelf in de verhalen van onze collega’s? Wil je deel uitmaken van onze familie? Klik dan snel door naar onze jobsite. Je vindt er vast een job naar jouw smaak.

Ga naar onze vacatures

Geselecteerd voor jou